مریم تاجیک
جمعی از فعالانمدنی، فعالان حقوقبشر و شهروندان شهر «شیکاگو» روز یکشنبه، ۳۱ جوزا/خرداد در حمایت از زنان خراسانافغانستان گردهم آمدند.
اشتراک کنندگان، به وضیعت فاجعهبار حقوقبشر در خراسانافغانستان، به ویژه سرکوب نظاممند زنان و دختران خراسانافغانستان، اظهار نگرانی کردند.
آنها گفتهاست که بازداشتهای خود سرانه، خشونت و برخوردهای غیرانسانی علیه زنان، از جمله رویدادهای اخیر در هرات، نمونهی از سرکوب گسترده و مستمر زنان خراسانافغانستان در فضایی عاری از پاسخگویی و عدالت است.
معترضان سکوت در برابر این وضیعت را غیرقابل پذیرش دانسته و از شورای امنیت سازمان ملل متحد، شورای حقوقبشر، دادگاه کیفری بینالمللی و سایر نهادهای مسوول بینالمللی خواستند که آپارتاید جنسیتی بر زنان خراسانافغانستان را به رسمیت شناخته و برای پایان دادن به آن اقدامات موثر حقوقی و سیاسی اتخاذ کنند.













