مریم تاجیک
شماری از فعالان خراسانیافغانستانی مقیم آلمان روز شنبه، ۳۰ جوزا/خرداد در گردهمایی اعتراضی در شهر دارمشتات آلمان، نقض حقوق بشر در خراسانافغانستان را محکوم کردند.
معترضان با سر داد شعارهای «آموزش، کار، آزادی» و «نه به گروه ط-البان» خواستار افزایش فشارهای بینالمللی گروه ط-البان شدند.
آنها گفتهاند که زنان و دختران خراسانافغانستان نزدیک به پنج سال است از حق آموزش، کار و حضور در جامعه محروم شدهاند و آزادیهای اساسی شهروندان نیز به گونه گسترده سرکوب میشود.
برگزارکنندگان این گردهمایی، سیاستهای گروه ط-البان بر زنان را مصداق «آپارتاید جنسیتی» دانسته و خواستار بهرسمیت شناخته شدن این موضوع در سطح بینالمللی شدهاند.
معترضان از جامعه جهانی خواستهاند تا از عادیسازی روابط با ط-البان خودداری کرده و برای دفاع از حقوق زنان اقدامهای عملی بیشتری روی دست بگیرد.













