مریم تاجیک
جمعی از فعالان حقوق بشر، کنشگران مدنی و شهروندان خراسانافغانستان مقیم فرانسه جمعه، ۵ سرطان/تیر با برگزاری گردهمایی اعتراضی در شهر استراسبورگ، نسبت به ادامه نقض گسترده حقوق زنان در خراسانافغانستان و سکوت جامعه جهانی ابراز نگرانی کردند و خواستار بهرسمیتشناختن «آپارتاید جنسیتی» در خراسانافغانستان شدند.
شرکتکنندگان در این گردهمایی با اشاره به وضعیت زنان و دختران خراسانافغانستان، تاکید کردند که زنان خراسانیافغانستانی بهطور فزاینده از حقوق و آزادیهای اساسی خود، از جمله حق آموزش، کار و مشارکت در زندگی اجتماعی و سیاسی محروم شدهاند.
معترضان تاکید کردند که آنچه در خراسانافغانستان جریان دارد صرف تبعیض نیست، بلکه یک نظام سازمانیافته برای حذف زنان از جامعهاست.
معترضان در این گردهمایی از دولت فرانسه، اتحادیه اروپا و نهادهای بینالمللی خواستند آپارتاید جنسیتی در خراسانافغانستان به رسمیت بشناسند و از زنان خراسانافغانستان حمایت کنند.













