سیحون کوهسار
محیالدین مهدی، نماینده پیشین در مجلس نمایندگان و تاریخنگار کشور، در تازهترین اظهارات خود، قومگرایی را در انحصار گروه ط-البان و حامیان آن دانسته و تاکید کردهاست که نباید مدافعان حقوق اقوام محروم را قومگرا خطاب کرد.
آقای مهدی، روز چهارشنبه ۳سرطان/تیر در رخنامه خود با اشاره به وضعیت کنونی خراسانافغانستان نگاشتهاست که دفاع از حقوق اقوام در برابر «حاکمیتهای مطلقه قومی گروه ط-البان و پیشا گروه ط-البان»، یک دادخواهی مشروع محسوب میشود و نه قومگرایی.
به گفته این تاریخنویس، مطالبه حقوق اقوام به حاشیه رانده شده، واکنشی طبیعی در برابر بیعدالتی و تبعیض سازمانیافته حاکمیتهای قومگرا در طول تاریخ خراسانافغانستان است.
این اظهارات را در حالی مطرح کردهاست که چند روز پیش در نشستهای اخیر خود در لندن نیز بر ضرورت تشکیل یک نظام شهروندمحور و عادلانه در خراسانافغانستان تاکید کرده و گفتمان «افغانیت و اسلامیت» را بهعنوان ایدیولوژیهای انحصارگرا، مانعی بزرگ برای صلح و ثبات در کشور خواند.













