مریم تاجیک
شماری از مهاجران خراسانافغانستان مقیم بوستون امریکا روز سهشنبه، ۲ سرطان/تیر در یک گردهمایی اعتراضی، خواستار ایجاد یک سازوکار مستقل بینالمللی برای مستندسازی «نقض حقوق بشر، خشونت علیه زنان، جرایم مبتنی بر جنسیت، خشونت علیه اقلیتها و سایر جنایات بینالمللی» شدهاند.
اشتراک کنندگان در این گردهمایی حمایت خود را از زنان معترض در هرات اعلام کردند و گفتند که بازداشت زنان به اتهام عدم رعایت حجاب موردنظر گروه ط-البان، بخشی از سیاست سرکوب، تبعیض و حذف زنان از جامعه است.
آنها همچنان خواهان بهرسمیتشناسی آپارتاید جنسیتی در خراسانافغانستان از سوی جامعهی بینالمللی و سازمان ملل متحد شدند.
معترضان خواستار اقدام برای بازگشایی مکاتب، دانشگاهها و رفع محدودیتها بر کار زنان، خودداری از بهرسمیتشناسی گروه ط-البان، حمایت از افراد در معرض خطر و اطمینان از توزیع عادلانهی کمکهای بشردوستانه و عدم دسترسی ط-البان به این کمکها شدهاند.













