محمد نوید دانشپور
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱ سرطان/تیر اعلام کرد که مذاکرات سویس با «پیشرفتهای خوبی» همراه بوده و گفتوگوهایی درباره پایان جنگ در جبهههای مختلف، فروش نفت ایران، آزادسازی داراییهای مسدودشده و عبور کشتیها از تنگه هرمز انجام شده است.
به گفته او، در زمینه صدور مجوزهای لازم برای فروش نفت و آزادسازی داراییهای مسدودشده، پیشرفت حاصل شده و قرار است سازوکاری نیز برای موضوع تنگه هرمز تدوین شود.
بقایی همچنین تایید کرد که هیات جمهوری اسلامی پس از انتشار آنچه «اظهارات تهدیدآمیز امریکا» خواند، از ادامه نشست چهارجانبه خودداری کرد و مذاکرات از طریق میانجیهای قطری و پاکستانی ادامه یافت.
او افزود که تهران بر اجرای تعهدات طرف مقابل، بهویژه در زمینه آتشبس و تعهدات اقتصادی، تاکید دارد و گروههای فنی روز دوشنبه گفتوگوهای خود را برای بررسی جزییات اجرای تفاهمنامه ادامه خواهند داد.













